Veel gezien! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tamara Tegelaar - WaarBenJij.nu Veel gezien! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tamara Tegelaar - WaarBenJij.nu

Veel gezien!

Blijf op de hoogte en volg Tamara

07 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Deze week weer een gewone stageweek. We werken steeds meer toe om onze eigen klas te krijgen en werken hard om van de bibliotheek een leerzame plek te maken voor de kinderen.

We zijn woensdag op huisbezoek geweest en dit was ontzettend interessant en leerzaam. We zijn in totaal met 5 vrouwen in de auto gestapt en de townships ingegaan met als doel 'foster parents' en kinderen uit te nodigen voor een interventie in het weekend. Dit is georganiseerd door de overheid en heeft als doel 'foster parents' te ondersteunen bij het opvangen van de kinderen die uit huis geplaatst zijn en samen een vertrouwensband op te kunnen bouwen.
We zijn verschillende huizen binnen geweest om deze mensen uit te nodigen. Toen we de wijk in reden en langs verschillende huizen reden, keek ik mijn ogen uit. Wat bijzonder wat je allemaal ziet en zo anders dan dat jezelf gewend bent. Ik had zelf een beetje een gevoel van schaamte om daar te zijn, omdat wij daar toch de "enige" blanken waren en toch gezien worden als de 'rijke'. Ze zien hulpverleners liever gaan dan komen op veel gebieden en zeker als het gaat om "bemoeien" met de opvoeding. Ik was daarom ook erg benieuwd hoe er op ons gereageerd zou worden als twee blanke meiden.
Eigenlijk is mij dit erg meegevallen en zijn de bezoeken goed gegaan. Ze waren bijna allemaal vriendelijk en vroegen ons zelf om binnen te komen en te gaan zitten.

Naast de stagedagen hebben wij deze week heel veel gezien en gedaan. Donderdag laat in de middag zijn wij naar Kirstenbosch gardens geweest en zijn wij met andere internationale studenten gaan wandelen en picknicken. Erg gezellig en een prachtige omgeving om te zijn.

Vrijdagochtend hebben Leoni en ik (voor de verjaardag van Leoni) de Lions Head beklommen. Wat was dat ontzettend gaaf om te doen, maar toch ook best zwaar. Ik denk ook dat wij niet echt gewend zijn om dit te doen, maar we hebben het gedaan en zijn boven op de berg gekomen en ik kan zeggen dat het een geweldige ervaring was. Anderhalf uur klimmen naar boven. Je begint op een grind pad en daarna begint het echte werk en zijn er alleen maar grote rotsblokken waar jij je aan omhoog moet trekken om boven te komen. Maar je begrijpt vast wel, dat ik de dag daarop spierpijn had..

Zaterdag hebben wij besloten om een dagje met de "Hop on hop of" bus mee te gaan. We zijn opgestapt in het centrum en toen doorgereden naar de Tafelberg. Hier moesten wij lang in de rij staan om een kaartje te kopen.. In het vervolg kopen wij deze van te voren, zodat wij door kunnen lopen en die verschrikkelijk lange rij van ruim een uur over kunnen slaan. We zijn met de kabelbaan naar boven gegaan, want weer een berg beklimmen en dit keer van ruim 5 uur, zagen we toch niet echt zitten. Ik vind de kabelbaan al erg leuk om te nemen. Eenmaal boven, keken wij onze ogen uit. Wat een grote oppervlakte om te wandelen en om dingen te zien. Nooit gedacht dat de top van de Tafelberg zo groot is. En we hebben weer een prachtig uitzicht gehad, dus onder het genot van een kop koffie hebben wij heerlijk gezeten en van het uitzicht genoten.
Later die dag hebben wij de "Hop on hop off" bus weer gepakt en zijn wij even gaan uitwaaien op Camps Bay. Een groot strand dat erg populair is. Hier hebben wij heerlijk op een grote rotsblok gezeten en vooral geprobeerd om te relaxen.

Zondag hebben wij een "kleding-wasdag" gehouden, want onze wasmachine was eindelijk gemaakt. Daarnaast ben ik lekker wezen rommelen in mijn kamertje en heb ik aan mijn school gewerkt, want helaas moet dat ook gewoon gebeuren.

Maandag en vandaag hebben wij kennis gemaakt met ons "eigen" klasje van 30 kinderen waar wij voornamelijk mee aan de slag gaan in de vorm van activiteiten doen, maar ook groepsinterventies en individuele gesprekken over onder andere hun thuis situatie, vriendschappen, lichamelijke- en geestelijke problemen, enz.
En na lang wachten hebben wij vandaag eindelijk onze auto op kunnen halen. Laat het touren maar beginnen, maar vooral het avontuur van het links rijden!

Het was een druk weekje al met al, maar wel genoten!
Dit was mijn blog weer, tot de volgende ;-)
Tamara

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 89585

Voorgaande reizen:

20 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: