Eerste week In Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tamara Tegelaar - WaarBenJij.nu Eerste week In Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tamara Tegelaar - WaarBenJij.nu

Eerste week In Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Tamara

12 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn alweer bijna één week verder. Het is hier prachtig weer en er is een hoop te doen! Gelukkig ben ik hier 6 maanden en heb ik dus te tijd om veel te zien en te doen.

9 februari:
Wij zijn met de trein (die stopt voor onze huis) naar het centrum van Kaapstad geweest. Leuk om het reizen met de trein in Kaapstad ook eens mee te maken. Je moet wel zelf de deuren opentrekken. Sluiten doen ze wel vanzelf. Is die trein die zo'n herrie maakt in mijn kamertje, toch nog ergens goed voor ;-)
Ze hangen hier letterlijk uit het raam en soms laten zij de deuren open en staan zij in de deuropening. Ook hangen er overal stickers in de treinen waarbij je als wanhopige vrouw kan bellen en dan kan je verwend worden door mannen.
Aangekomen in Kaapstad centrum viel ons direct op dat er een man naar ons toe kwam lopen om aan te geven dat wij één kant van de stad beter konden vermijden in verband met protesten. Wij zijn dus de andere kant opgegaan, maar stiekem waren wij wel erg nieuwsgierig naar deze protesten. We hebben in het centrum veel gewandeld en zijn langs de 'Greenmarket' gelopen en hebben daar een terrasje gepakt om wat te eten en te drinken. Hier werden wij vermaakt door verschillende acts van mensen die elkaar afwisselde. Toen wij verder over de 'Greenmarket' liepen, kwamen wij veel politieagenten en afzet hekken tegen. We waren toch beland bij de protesten, dus liepen wij maar weer terug voor onze veiligheid. Wij hebben uiteindelijk de mensen die aan het protesteren waren langs zien lopen bij het station met spandoeken. Dit zag er eigenlijk best gezellig uit. Er werd gedanst en gezongen! Maar de reden van deze protesten is onduidelijk. De één zegt dat de president langskomt en de andere zegt dat het vanwege het parlement is.
Wat mij erg opvalt deze dagen in Kaapstad, is dat er veel gebedeld wordt en veel mensen zwerven op straat. Ik werd ook uitgemaakt voor een egoïstische bitch, omdat ik geen geld wilde geven. Er zwerven zoveel mensen op straat dat ik niet weet waar ik moet beginnen met geld geven.. Het is voor mij erg wennen om zoveel zwervende mensen op straat te zien.

10 februari:
Om mijn kamer maar wat meer "mijn kamer" te maken, heb ik het versiert met foto's en kaarten die ik gekregen heb. Dit ziet er gelijk al wat gezelliger uit dan alleen maar grote witte muren.
Vandaag hadden wij een meeting met onze stagebegeleider. Super spannend, maar ook erg leuk. Ik kan niet wachten tot maandag om met stage te beginnen! Wij zullen de eerste Social Worker stagiaires zijn met wie zij samenwerken. Tijdens onze stage zullen wij gekoppeld worden aan een vrouw die bekend is met Social Work en voor vele handelingen bevoegd is, zoals uithuisplaatsing. Onze eerste week is een oriëntatie week en zullen wij andere collega's observeren, maar ook kinderen.
In de avond hadden wij afgesproken om samen met een huisgenoot en haar vrienden naar een cafeetje te gaan en daar wat te drinken. We kwamen een cafeetje binnen waar live muziek gespeeld werd. Leuk om te horen, maar het was erg langdradig en de muziek stond keihard, dus zijn wij vertrokken en naar andere studenten gegaan om daar wat te drinken.

11 februari:
We zijn voor het eerst naar het strand geweest. Dit hebben wij met de trein gedaan. Het was een rit van ongeveer 40 minuten. Wij wilde retourkaartjes, maar die vrouw begreep ons niet helemaal en wij haar niet wat betreft de verschillen in klasse. We kregen dus metrokaartjes. Op het perron kwamen wij erachter dat metrokaartjes de laagste klasse zijn. Dit vinden wij niet erg, maar toen wij de trein aan zagen komen, hingen er mensen uit de ramen en stonden tegen elkaar aan gepropt. Dus besloten wij toen om de coupé ernaast te nemen (metroplus). Wij hadden eigenlijk een kaartje moeten halen (achteraf gezien) voor metroplus, maar er bleek weinig controle te zijn, dus namen wij het risico.. Helaas deze dag was er dus wel controle en hebben wij onze eerste boete binnen van 40 Rand (omgerekend 2,80 euro). Het was een beetje beschamend dat wij een boete kregen. Dat vonden de controleurs blijkbaar ook, want zij gingen ons nog even vertellen dat het niet slim was en dat ze het niet snapte.. Blijkbaar worden de "blanke mensen" daar voor rijk aangezien.
Eenmaal aangekomen op het strand, zag het er super mooi uit met allemaal gekleurde huisjes. Het waaide wel flink en het was wat mistig, maar het was nog steeds warm. We hebben op het perron een Nederlandse backpacker leren kennen. Hij reisde alleen en wilde ook naar het strand en is dus meegereisd.
We hebben op het strand onze handdoeken neergelegd en zijn de zee in gedoken.
Toen wij, later die dag, weer thuis kwamen, zagen wij er "lekker verbrand" uit dus smeren wij ons de hele dag in met aftersun en zoeken wij de zon maar even niet op.

12 februari:
Ik heb vandaag voor het eerst elektriciteit gekocht voor ons huis. Dit kan je doen bij de supermarkt in de buurt. We geven onze code door van het apparaat en dit wordt geregistreerd. Ik heb toen een bonnetje meegekregen met een nummer en dit ingevoerd op het apparaat. We kopen allemaal in ons huis om de beurt elektriciteit voor 250 Rand (omgerekend 17,60 euro). Het is leuk om te zien hoe het hier geregeld is en dat je je elektriciteit koopt in een supermarkt.

Dit was het weer voor deze week. Tot snel!
Liefs, Tamara


  • 12 Februari 2017 - 19:58

    Opamegel;aar:

    leuk om je eerste berichten te lezen. ik bnlijf je volgen en wens je een vruchtbare stage toe. Groeten

  • 12 Februari 2017 - 22:51

    Attie Joosse:

    Tamara,in een week maak je zo heel wat mee.
    Heel erg leuk om te lezen wat je zo tegen komt. Alleen het reizen op zich is al bijzonder. Het kaartjes kopen islam een avontuur.
    Hier in Nederland hebben we een pak sneeuw gehad. Voor even wel leuk.
    Groetjes Attie en ruud

  • 16 Februari 2017 - 17:38

    Ida:

    Wat spannend allemaal. Ik ben wel blij dat je met Leoni bent. En ik vind het ook niet kunnen dat je stiekem in een hogere klasse in de metro bent gaan zitten. Schaam je Tamara
Tamara

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 89583

Voorgaande reizen:

20 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: